Category Archives: Democratie

De onderhandelingen vinden achter gesloten deuren plaats. Zelfs de door ons gekozen volksvertegenwoordigers in Den Haag en Brussel krijgen maar beperkt toegang tot de onderhandelingen. Pas aan het einde van de rit wordt TTIP geheel op tafel gelegd; CETA is al af (maar nog niet goedgekeurd). Het Europees Parlement en de Tweede Kamer mogen vervolgens alleen ‘ja’ of ‘nee’ zeggen tegen de deal. Delen van CETA dreigen al in werking te treden voordat de volksvertegenwoordigers erover kunnen stemmen en voordat een eventueel referendum kan worden georganiseerd. Het voorstel mag niet worden aangepast. De beperkte toegang tot de onderhandelingen in combinatie met deze alles-of-niets keuze leidt tot een ondermijning van de democratische controle op het proces.

Omdat TTIP en CETA de wetgeving tussen de EU en de VS resp. Canada op grote schaal gelijk wil trekken wordt de ruimte om zelf democratische besluiten te nemen ernstig beperkt. TTIP en CETA willen niet alleen huidige maar ook toekomstige wet- en regelgeving tussen de EU en de VS en Canada zoveel mogelijk gelijktrekken. Hiervoor zullen nieuwe, ongekozen, bureaucratische overlegorganen in het leven worden geroepen. Nieuwe wetgeving zal door deze ‘regulatory cooperation’ achter gesloten deuren en in consultatie met het bedrijfsleven worden opgesteld. De besluitvorming komt hierdoor verder van de Nederlandse burger af te staan die daardoor minder invloed zal hebben op het eindresultaat.

Tot slot zullen TTIP en CETA buitenlandse bedrijven in staat stellen om schadevergoedingen te eisen van overheden als die wetten en regels instellen die een negatief effect hebben op de winsten en investeringen van de bedrijven. Denk hierbij aan verscherpte consumentenbescherming, verbetering van dierenwelzijn, milieuwetgeving of betere arbeidsvoorwaarden. De schadeclaims die bedrijven indienen bij dit soort arbitragezaken kunnen in de miljarden lopen. Schadeclaims waar de belastingbetaler mogelijk voor op moet draaien. Bedrijven kunnen op deze manier overheden onder druk zetten om verbeterde wetgeving af te zwakken of niet in te voeren.

Democratie

De onderhandelingen vinden achter gesloten deuren plaats. Zelfs de door ons gekozen volksvertegenwoordigers in Den Haag en Brussel krijgen maar beperkt toegang tot de onderhandelingen. Pas aan het einde van de rit wordt TTIP geheel op tafel gelegd; CETA is al af (maar nog niet goedgekeurd). Het Europees Parlement en de Tweede Kamer mogen vervolgens alleen ‘ja’ of ‘nee’ zeggen tegen de deal. Delen van CETA dreigen al in werking te treden voordat de volksvertegenwoordigers erover kunnen stemmen en voordat een eventueel referendum kan worden georganiseerd. Het voorstel mag niet worden aangepast. De beperkte toegang tot de onderhandelingen in combinatie met deze alles-of-niets keuze leidt tot een ondermijning van de democratische controle op het proces.

Omdat TTIP en CETA de wetgeving tussen de EU en de VS resp. Canada op grote schaal gelijk wil trekken wordt de ruimte om zelf democratische besluiten te nemen ernstig beperkt. TTIP en CETA willen niet alleen huidige maar ook toekomstige wet- en regelgeving tussen de EU en de VS en Canada zoveel mogelijk gelijktrekken. Hiervoor zullen nieuwe, ongekozen, bureaucratische overlegorganen in het leven worden geroepen. Nieuwe wetgeving zal door deze ‘regulatory cooperation’ achter gesloten deuren en in consultatie met het bedrijfsleven worden opgesteld. De besluitvorming komt hierdoor verder van de Nederlandse burger af te staan die daardoor minder invloed zal hebben op het eindresultaat.

Tot slot zullen TTIP en CETA buitenlandse bedrijven in staat stellen om schadevergoedingen te eisen van overheden als die wetten en regels instellen die een negatief effect hebben op de winsten en investeringen van de bedrijven. Denk hierbij aan verscherpte consumentenbescherming, verbetering van dierenwelzijn, milieuwetgeving of betere arbeidsvoorwaarden. De schadeclaims die bedrijven indienen bij dit soort arbitragezaken kunnen in de miljarden lopen. Schadeclaims waar de belastingbetaler mogelijk voor op moet draaien. Bedrijven kunnen op deze manier overheden onder druk zetten om verbeterde wetgeving af te zwakken of niet in te voeren.

CETA verklaring heeft de juridische status van een vakantiebrochure 

Met een oplegger –de zgn. interpretatieve verklaring- voor het CETA-verdrag, hopen de EU en Canada de zorgen in de samenleving over het omstreden akkoord weg te nemen. De onrust bij Greenpeace, foodwatch, Milieudefensie, FNV, SOMO en het Transnational Institute, verenigd in de TTIP-alarmcoalitie neemt na lezing van de vandaag gelekte eerste tekst echter alleen maar…
Lees meer

FNV: CETA en TTIP moeten nu van tafel

De informele Europese Handelsraad heeft onlangs besloten het omstreden handelsverdrag CETA op 27 oktober te ondertekenen. Een aparte bijlage met bepalingen over duurzaamheid, klimaat, milieu en arbeidsomstandigheden wordt bijgevoegd. FNV vicevoorzitter Catelene Passchier: ‘Blijkbaar worden de betrokken landen zenuwachtig door de publieke druk, vandaar die bijlage. Ik heb weinig vertrouwen wat daarin komt te staan.…
Lees meer

Meer duidelijkheid over compensatie om CETA

DEN HAAG (ANP/foodwatch) - Het kabinet erkent dat sectoren in Nederland door het vrijhandelsverdrag van de EU met Canada (CETA) in de problemen komen. In de Kamer bestaan vooral zorgen over de gevolgen van het verdrag voor de landbouw. In het najaar wil het kabinet duidelijk maken hoe sectoren worden gecompenseerd. CDA, ChristenUnie en SGP…
Lees meer