Category Archives: Democratie

De onderhandelingen vinden achter gesloten deuren plaats. Zelfs de door ons gekozen volksvertegenwoordigers in Den Haag en Brussel krijgen maar beperkt toegang tot de onderhandelingen. Pas aan het einde van de rit wordt TTIP geheel op tafel gelegd; CETA is al af (maar nog niet goedgekeurd). Het Europees Parlement en de Tweede Kamer mogen vervolgens alleen ‘ja’ of ‘nee’ zeggen tegen de deal. Delen van CETA dreigen al in werking te treden voordat de volksvertegenwoordigers erover kunnen stemmen en voordat een eventueel referendum kan worden georganiseerd. Het voorstel mag niet worden aangepast. De beperkte toegang tot de onderhandelingen in combinatie met deze alles-of-niets keuze leidt tot een ondermijning van de democratische controle op het proces.

Omdat TTIP en CETA de wetgeving tussen de EU en de VS resp. Canada op grote schaal gelijk wil trekken wordt de ruimte om zelf democratische besluiten te nemen ernstig beperkt. TTIP en CETA willen niet alleen huidige maar ook toekomstige wet- en regelgeving tussen de EU en de VS en Canada zoveel mogelijk gelijktrekken. Hiervoor zullen nieuwe, ongekozen, bureaucratische overlegorganen in het leven worden geroepen. Nieuwe wetgeving zal door deze ‘regulatory cooperation’ achter gesloten deuren en in consultatie met het bedrijfsleven worden opgesteld. De besluitvorming komt hierdoor verder van de Nederlandse burger af te staan die daardoor minder invloed zal hebben op het eindresultaat.

Tot slot zullen TTIP en CETA buitenlandse bedrijven in staat stellen om schadevergoedingen te eisen van overheden als die wetten en regels instellen die een negatief effect hebben op de winsten en investeringen van de bedrijven. Denk hierbij aan verscherpte consumentenbescherming, verbetering van dierenwelzijn, milieuwetgeving of betere arbeidsvoorwaarden. De schadeclaims die bedrijven indienen bij dit soort arbitragezaken kunnen in de miljarden lopen. Schadeclaims waar de belastingbetaler mogelijk voor op moet draaien. Bedrijven kunnen op deze manier overheden onder druk zetten om verbeterde wetgeving af te zwakken of niet in te voeren.

Democratie

De onderhandelingen vinden achter gesloten deuren plaats. Zelfs de door ons gekozen volksvertegenwoordigers in Den Haag en Brussel krijgen maar beperkt toegang tot de onderhandelingen. Pas aan het einde van de rit wordt TTIP geheel op tafel gelegd; CETA is al af (maar nog niet goedgekeurd). Het Europees Parlement en de Tweede Kamer mogen vervolgens alleen ‘ja’ of ‘nee’ zeggen tegen de deal. Delen van CETA dreigen al in werking te treden voordat de volksvertegenwoordigers erover kunnen stemmen en voordat een eventueel referendum kan worden georganiseerd. Het voorstel mag niet worden aangepast. De beperkte toegang tot de onderhandelingen in combinatie met deze alles-of-niets keuze leidt tot een ondermijning van de democratische controle op het proces.

Omdat TTIP en CETA de wetgeving tussen de EU en de VS resp. Canada op grote schaal gelijk wil trekken wordt de ruimte om zelf democratische besluiten te nemen ernstig beperkt. TTIP en CETA willen niet alleen huidige maar ook toekomstige wet- en regelgeving tussen de EU en de VS en Canada zoveel mogelijk gelijktrekken. Hiervoor zullen nieuwe, ongekozen, bureaucratische overlegorganen in het leven worden geroepen. Nieuwe wetgeving zal door deze ‘regulatory cooperation’ achter gesloten deuren en in consultatie met het bedrijfsleven worden opgesteld. De besluitvorming komt hierdoor verder van de Nederlandse burger af te staan die daardoor minder invloed zal hebben op het eindresultaat.

Tot slot zullen TTIP en CETA buitenlandse bedrijven in staat stellen om schadevergoedingen te eisen van overheden als die wetten en regels instellen die een negatief effect hebben op de winsten en investeringen van de bedrijven. Denk hierbij aan verscherpte consumentenbescherming, verbetering van dierenwelzijn, milieuwetgeving of betere arbeidsvoorwaarden. De schadeclaims die bedrijven indienen bij dit soort arbitragezaken kunnen in de miljarden lopen. Schadeclaims waar de belastingbetaler mogelijk voor op moet draaien. Bedrijven kunnen op deze manier overheden onder druk zetten om verbeterde wetgeving af te zwakken of niet in te voeren.

Handelsverdrag TiSA grote bedreiging voor publieke diensten

Naast TTIP, het bilaterale verdrag tussen de EU en de VS, onderhandelen de Europese Unie, de Verenigde Staten en 21 andere landen op dit moment ook over TiSA een vergaand handelsverdrag over liberalisering en deregulering van diensten. Dit relatief onbekende verdrag vormt en grote bedreiging voor publieke diensten als zorg en onderwijs. Als het verdrag…
Lees meer

Gemeenten, provincies en waterschappen tegen TTIP

Steeds meer gemeenten en provincies roepen de regering en de landelijke partijen op om TTIP en CETA te verwerpen of verklaren zich 'TTIP-vrij'. We roepen alle gemeenten en provincies in Nederland op om hun voorbeeld te volgen. TTIP en CETA vormen een bedreiging voor de lokale democratie en de lokale economie. TTIP en CETA stellen…
Lees meer

Nederland weigert publieke toegang tot besprekingen over TTIP en CETA

13Nederland staat als voorzitter van de EU niet toe dat publiek via een livestream kan volgen hoeveel zeggenschap nationale parlementen krijgen over het handelsverdrag tussen de EU en Canada (CETA). Hierover spreken de handelsministers vandaag in Brussel. Ook het omstreden TTIP-verdrag komt aan de orde. Greenpeace deed de Nederlandse regering meerdere malen het verzoek om…
Lees meer

Geheime TTIP-documenten onthuld

Greenpeace Nederland onthult maandagochtend geheime documenten van de TTIP-onderhandelingen. Daarmee laten we zien hoe onder andere milieu, voedselveiligheid en klimaat op het spel worden gezet. Greenpeace eist dat de onderhandelingen voor het handelsverdrag tussen EU en VS direct worden stopgezet. Bedrijfsleven praat mee “Deze documenten laten zien dat miljoenen mensen terecht bezorgd zijn over TTIP”,…
Lees meer