Category Archives: Democratie

De onderhandelingen vinden achter gesloten deuren plaats. Zelfs de door ons gekozen volksvertegenwoordigers in Den Haag en Brussel krijgen maar beperkt toegang tot de onderhandelingen. Pas aan het einde van de rit wordt TTIP geheel op tafel gelegd; CETA is al af (maar nog niet goedgekeurd). Het Europees Parlement en de Tweede Kamer mogen vervolgens alleen ‘ja’ of ‘nee’ zeggen tegen de deal. Delen van CETA dreigen al in werking te treden voordat de volksvertegenwoordigers erover kunnen stemmen en voordat een eventueel referendum kan worden georganiseerd. Het voorstel mag niet worden aangepast. De beperkte toegang tot de onderhandelingen in combinatie met deze alles-of-niets keuze leidt tot een ondermijning van de democratische controle op het proces.

Omdat TTIP en CETA de wetgeving tussen de EU en de VS resp. Canada op grote schaal gelijk wil trekken wordt de ruimte om zelf democratische besluiten te nemen ernstig beperkt. TTIP en CETA willen niet alleen huidige maar ook toekomstige wet- en regelgeving tussen de EU en de VS en Canada zoveel mogelijk gelijktrekken. Hiervoor zullen nieuwe, ongekozen, bureaucratische overlegorganen in het leven worden geroepen. Nieuwe wetgeving zal door deze ‘regulatory cooperation’ achter gesloten deuren en in consultatie met het bedrijfsleven worden opgesteld. De besluitvorming komt hierdoor verder van de Nederlandse burger af te staan die daardoor minder invloed zal hebben op het eindresultaat.

Tot slot zullen TTIP en CETA buitenlandse bedrijven in staat stellen om schadevergoedingen te eisen van overheden als die wetten en regels instellen die een negatief effect hebben op de winsten en investeringen van de bedrijven. Denk hierbij aan verscherpte consumentenbescherming, verbetering van dierenwelzijn, milieuwetgeving of betere arbeidsvoorwaarden. De schadeclaims die bedrijven indienen bij dit soort arbitragezaken kunnen in de miljarden lopen. Schadeclaims waar de belastingbetaler mogelijk voor op moet draaien. Bedrijven kunnen op deze manier overheden onder druk zetten om verbeterde wetgeving af te zwakken of niet in te voeren.

Democratie

De onderhandelingen vinden achter gesloten deuren plaats. Zelfs de door ons gekozen volksvertegenwoordigers in Den Haag en Brussel krijgen maar beperkt toegang tot de onderhandelingen. Pas aan het einde van de rit wordt TTIP geheel op tafel gelegd; CETA is al af (maar nog niet goedgekeurd). Het Europees Parlement en de Tweede Kamer mogen vervolgens alleen ‘ja’ of ‘nee’ zeggen tegen de deal. Delen van CETA dreigen al in werking te treden voordat de volksvertegenwoordigers erover kunnen stemmen en voordat een eventueel referendum kan worden georganiseerd. Het voorstel mag niet worden aangepast. De beperkte toegang tot de onderhandelingen in combinatie met deze alles-of-niets keuze leidt tot een ondermijning van de democratische controle op het proces.

Omdat TTIP en CETA de wetgeving tussen de EU en de VS resp. Canada op grote schaal gelijk wil trekken wordt de ruimte om zelf democratische besluiten te nemen ernstig beperkt. TTIP en CETA willen niet alleen huidige maar ook toekomstige wet- en regelgeving tussen de EU en de VS en Canada zoveel mogelijk gelijktrekken. Hiervoor zullen nieuwe, ongekozen, bureaucratische overlegorganen in het leven worden geroepen. Nieuwe wetgeving zal door deze ‘regulatory cooperation’ achter gesloten deuren en in consultatie met het bedrijfsleven worden opgesteld. De besluitvorming komt hierdoor verder van de Nederlandse burger af te staan die daardoor minder invloed zal hebben op het eindresultaat.

Tot slot zullen TTIP en CETA buitenlandse bedrijven in staat stellen om schadevergoedingen te eisen van overheden als die wetten en regels instellen die een negatief effect hebben op de winsten en investeringen van de bedrijven. Denk hierbij aan verscherpte consumentenbescherming, verbetering van dierenwelzijn, milieuwetgeving of betere arbeidsvoorwaarden. De schadeclaims die bedrijven indienen bij dit soort arbitragezaken kunnen in de miljarden lopen. Schadeclaims waar de belastingbetaler mogelijk voor op moet draaien. Bedrijven kunnen op deze manier overheden onder druk zetten om verbeterde wetgeving af te zwakken of niet in te voeren.

Handelsexperts over ISDS

Experts pleiten voor heroverweging ISDS in internationale investeringsverdragen In een nieuw boek bespreken internationale experts de laatste ontwikkelingen met betrekking tot bilaterale investeringsverdragen (BIT’s) als TTIP en CETA. In ‘Rethinking Bilateral Investment Treaties – critical issues and policy choices’, een publicatie van Madhyam, Both ENDS en SOMO, zoeken de experts daarnaast alternatieven voor de huidige…
Lees meer

Greenpeace voert actie tegen TTIP

Vanmorgen zouden onderhandelaars van de EU en de VS beginnen aan een nieuwe ronde onderhandelingen die moeten leiden tot het omstreden vrijhandelsverdrag. Dit verdrag dreigt ongekende macht toe te kennen aan grote bedrijven, over de rug van lidstaten en werknemers. Belangrijke standaarden voor milieu en gezondheid dreigen verlaagd te worden. Om te voorkomen dat de…
Lees meer

TTIP en ISDS bedreiging voor eerlijk belastingbeleid voor bedrijven

Bedrijven gebruiken ISDS, het controversiële mechanisme waarmee bedrijven staten kunnen aanklagen, ook veelvuldig om onder belastingheffingen uit te komen. Dit blijkt uit het nieuwe rapport Taxes on trial: How trade deals threaten tax justice, vandaag gepubliceerd door het Transnational Institute (TNI) en Global Justice Now. Nederland speelt hierbij als belastingparadijs een bijzondere rol: brievenbusfirma’s worden…
Lees meer

Nieuw systeem investeringsbescherming in TTIP

Waarom het ICS niets veranderd aan de fundamentele bezwaren tegen ISDS Fundamentele bezwaren blijven bestaan nadat de Europese Commissie ISDS heeft herzien en omgedoopt in ICS (Investment Court System). Het nieuwe arbitragesysteem voorkomt geen van de tot nu toe bekende uitwassen van arbitrage. Investeringsbescherming binnen het TTIP-verdrag is een heikel punt dat erg veel maatschappelijke…
Lees meer